A spanyol autómárka neve alatt futó elektromos roller első-hátsó rugózással és defektmentességgel kecsegtet, ennek ellenére nem kompromisszummentes.

Írta: szentkuti11

 2019-12-06 12:00

Elektromos roller, mint autós kiegészítő

Nem túlzás azt mondani, hogy mikro- és elektromobilitási forradalomban élünk, de ez az egyébként rengeteg előnnyel járó folyamat legalább ennyi kérdést is vet fel, amikre törvényhozási szinten kellene megoldást találni, méghozzá egyre sürgősebben.

Maradva az elektromos rollereknél, illetve a hasonszőrű, gyaloglást kiegészítő, illetve lendületesebbé tevő eszközöknél, egyértelmű, hogy nem lehet őket egy jelenleg létező járműkategóriába besorolni, főleg nem abba az évek óta vállalhatatlan körülmények közt a levegőben lógó segédmotorosba, amiben az egyik miniszterelnök-helyettesünk szeretné értelmezni ezeket a termékeket.

Számomra közelebb áll az elektromos roller az autós kiegészítőhöz, mint a segédmotorhoz


Számomra közelebb áll az elektromos roller az autós kiegészítőhöz, mint a segédmotorhoz [+]

Márpedig a segédmotoros kerékpárnak (közismerten „50-es robogó”) semmi köze nincs az elektromos rollerekhez. 7-9 colos bruttó kerékmérettel, 25 km/h körüli végsebességgel a párszáz wattos kis rollerek osztályrésze leginkább a kerékpárút, esetleg fokozott óvatossággal a járda lehet, de hirtelen kevés ésszerűtlenebb dolgot tudok elképzelni, mint ezekkel a kis tízkilós vackokkal nyílt úttesten, autók között közlekedni. Lássuk be, ahol nincs útban egy 18 km/h-val guruló elektromos roller bármilyen személygépkocsinak, ott már valójában az autóforgalomnak nincs helye – igen, Budapesten ezekből is van bőven.


[+]

Rengeteg oldalon át lehetne taglalni a törvényes kérdéseket, lesz is róla még szó oldalunk hasábjain, mindenesetre a mai témánk főszereplője a Seat első elektromos rollere, amit a tesztidőszak alatt mi a megszokott, jellemzően kerékpárosok által használt, nyílt forgalomtól szeparált útvonalainkon próbáltunk ki. Az autós cég a mikromobilitási kütyük egyik legrégebbi gyártóját, a Segway-Ninebotot bízta meg a feladattal, a végeredmény pedig egy Seat-ízekkel feldobott Ninebot ES2 lett, amit hasonló áron, 265 000 forintért kínálnak, függetlenül attól, hogy csak ezért térünk-e be a szalonba, vagy csak az új Seat autónk csomgatartójába dobnánk be afféle tartozékként.


[+]

Ezek a rollerek leginkább erre termettek: megfelelő időjárás mellett kiválóan egészítik ki a városi közlekedést. Az autós letudja az út nagyját a kocsival, hogy aztán a behajtási és parkolási szempontból kellemetlen szakaszokon előkerülhessen a roller. A 12,5 kilós eszközt egy átlagos hölgy is könnyen tudja mozgatni, a körülbelül 25 kilómeteres hatótáv pedig bőven elég mindenre: ez reálisan nézve körülbelül egy órányi rollerezést jelenthet egyhuzamban.

A vas

A specifikációs tábla alapján egyértelmű, hogy a Seat rollerének fő konkurense a Xiaomi M365-széria – nagyjából azonos végsebesség, tömeg, összecsukhatóság és felszereltség mellett azonban vannak eltérések bőven. Egyrészt, a Ninebot megoldása aktív rugózással kecsegtet: a néhány centis rugóút elöl fix puhasággal teszi komfortosabbá az utazást, hátul pedig imbuszkulccsal állítható rugó-előfeszítéssel konfigurálható a tulajdonos tömegéhez, ami egyébként a gyártó szerint maximum 100 kilogramm lehet. Ezzel párhuzamosan a Seat rollere abszolút defektmentességet is ígér: gyárilag tömör gumival érkezik, ám még így is kényelmesebben át lehet vele gurulni egy-egy macskaköves szakaszon, mint a legtöbb hasonló eszközzel.

Tömör gumival sosincs defekt, viszont a kicsi átmérő meg tudja bosszulni magát


Tömör gumival sosincs defekt, viszont a kicsi átmérő meg tudja bosszulni magát [+]

A Seat-Ninebot produktum azonban nem minden városi akadályt küzd le jobban a kategóriatársaknál: 7,5 (hátul), illetve 8,5 (elöl) colos teljes kerékmérete a fent említett rugózással számolva alacsony valós hasmagasságot jelent, így aztán a szintkülönbségeket, huplikat nehezen veszi, sokszor meglepően kicsi helyeken képes leérni a hasa. Összecsukni és kinyitni egyszerűen, stabilan lehet, viszont némi kormánylötyögés, bizonytalanság jelen van, ez sem egy lézerprecíz, atomstabil eszköz hatását kelti, viszont nem is olyan, mint ami szét akarna esni alattunk, ami persze elvárható.

A ledes lámpa remekül világít, viszont csengő nincs a Seat rollerén


A ledes lámpa remekül világít, viszont csengő nincs a Seat rollerén [+]

A 300 wattos megadott teljesítmény a folyamatosan elérhető értéket jelöli, forgalmi besorolás szempontjából nyilván ez a releváns érték. A valóságban ez körülbelül annyit jelent, hogy maximálishoz közeli terheléssel a hátán is meg tudja futni a 23-25 km/h-t, és egy kisebb, maximum 10 fokos emelkedőn még önerőből fel tud cammogni. Elinduláshoz ugyanúgy el kell löknünk magunkat biztonsági okokból, mint az összes hasonló, eddig kipróbált roller esetén, ezután jöhet a jobb oldali, kék színű menetkar nyomása annak megfelelően, hogy milyen intenzitással szeretnénk haladni.


[+]

Gyorsulás terén a legsportosabb mód kimondottan élénk, néhány másodperc alatt eléri vele a végsebességét, ám a megadott 25 km-es maximum hatótáv eléréséhez a jelenleginél jóval enyhébb időjárás, és a két visszafogottabb üzemmód valamelyikére lesz szükség az egyébként 187 Wh-s (5200 mAh) akkumulátorral. A vízállóság IP54-es, tehát pocsolyákon semmiképp ne menjünk át vele, viszont egy kisebb eső nem okozhat gondot. A kormányon lévő apró kijelző alapvetően a sebesség és az akkumulátorszázalék visszajelzésére szolgál, de piktogramokkal megjeleníti a vezetési üzemmódot, illetve a mobilos Bluetooth-kapcsolat állapotát is.


[+]

Komoly kritika egyedül a féket illeti, a gombbal adagolható, rekuperációs motorféken kívül kizárólag a hátsó sárvédőfék áll rendelkezésünkre, ami nem csak fékútban marad el a tárcsafékes megoldásoktól, de vészhelyzetben sokkal komolyabb összhangot és gyorsabb reakciót követel a vezetőtől, mint amit ebben a kategóriában jónak gondolunk.

Ninebot alkalmazás, töltés, összegzés

Nem maradt el az okostelefonos vezérelhetőség, a rollert a Ninebot saját alkalmazásával kezelhetjük sajátunkként. A Bluetooth-kapcsolat létrejötte után az alkalmazással be tudjuk állítani a roller alatti területet uraló hangulatvilágítás színét és ütemét, nyomon követhetjük a jármű által megtett eddigi összes kilometert, illetve az aktuális töltöttséggel hátralévő hatótávot.

[+]

Le is zárható a roller, ilyenkor az első kerék forgatását próbálja megakadályozni az elektromotor, és persze csipog is a csatlakoztatott telefon, hogy valaki mozgatja az eszközt. Szoftverfrissítéseket is az alkalmazás segítségével telepíthetünk, ilyen egyébként érkezett is a teszthét alatt, a folyamat mindössze pár percet vett igénybe.


[+]

A töltés nagyon ügyesen van kitalálva. Egyrészt okosan, a kormányszár vezető felé eső oldalán, tehát eleve védett helyen tették le a gumifedéllel burkolt körcsatlakozós dugót, a 71W-s adapter pedig a szokásosnál gyorsabban lehel új életet a lemerült rollerbe: egy óra alatt már óvatos 10 km-es hatótáv beletölthető, majd még a töltés második felében észlelhető lassulással együtt is 3,5 órás marad a 42V-on üzemelő rendszer teljes töltési ideje, a megszokott 230V-s otthoni csatlakozóval.


[+]

A Seat elektromos rollerét elsősorban nyilván a márka megrögzött rajongóinak merjük ajánlani, hiszen bár üzemanyag-spórolással aránylag gyorsan meg tudja termelni a 265 000 forintos árát is, a piacon jóval olcsóbban kaphatók hasonló képességű alternatívák, maga a Ninebot is körülbelül 50 000 forinttal olcsóbban adja ugyanezt a konstrukciót. A Seat EXS KickScooter (és persze Ninebot ES2) legfőbb előnyei közt az eddig próbált alternatívákhoz képest a komfortot, a defektmentesség és a jó töltési időt lehet említeni, viszont nagyon hiányzik egy jó mechanikus tárcsafék, illetve egy picit stabilabb összerakottság. Az elektromos roller nagyon kellemes közlekedési kiegészítő, és bár korlátozott vízállósága, vékony kerekei miatt erősen szezonális, összességében talán karácsonyra sem rossz ajándék. A jogszabályi háttér pedig remélhetőleg rendeződik a következő hónapokban.

Forrás: mobilarena.hu