Kipróbáltuk a sokak által magasztalt, a Xiaomi megoldásánál kicsit olcsóbb elektromos rollert. A teszt nagy kérdése, hogy a kettő közül melyiket érdemes választani.

Bevezető, jogi környezet

Egyre több helyen futhatunk bele a KUGOO márkanévbe, ha elektromos rollerekről olvasgatunk az interneten, vagy akár vásárláson törjük a fejünket. És úgy tűnik, hogy mostanában elég sokan törik, hiszen az általunk is kipróbált Xiaomi M365 bebizonyította, hogy a még finoman szólva is lüktető minőségű budapesti úthálózaton is életképes, valós közlekedési alternatívát jelentenek az elektromos rollerek. Ezzel együtt úgy látjuk, hogy más hazai nagyvárosokban is egyre többen használják a Xiaomi megoldását, amely jelenleg a rollerek etalonjának tekinthető, ár/érték arányban legalábbis. Az persze egy másik kérdés, hogy mi fog történni akkor, ha a jelenleginél láthatóan több ember kezd el elektromos rollert használni, miközben az eszközök érdemi szabályozása egyelőre várat magára – épp ezért még július közepén érdeklődtünk a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnál arról, hogy az elektromos rollerekre milyen szabályok vonatkoznak, a biciklikhez hasonlóan itt is 300 wattnál van-e meghúzva a teljesítménylimit, kötelező-e bukósisakot viselni rajtuk, szükséges-e két darab egymástól függetlenül üzemelő fékrendszerek megléte, illetve eleve: hogy hol lehet rollerezni. Azt a választ kaptuk, hogy az Innovációs és Technológiai Minisztérium sajtóosztályánál kell érdeklődnünk, amit meg is tettünk, de sajnos válasz nélkül hagytak minket.

Xiaomi M365 vs. Kugoo S1 Pro

Xiaomi M365 vs. Kugoo S1 Pro [+]

Pedig ezek nagyon fontos kérdések. A Lime példáján is látszik, hogy az állampolgárok nem feltétlenül rajonganak azért, ha mellettük a járdán rolleresek száguldoznak, illetve valószínűleg a rollertulajdonosok is örülnének, ha tudnák, hogy hol lehet használni az eszközüket. Aki pedig vásárlás előtt áll, még nagyobb gondban van: a KUGOO S1 Pro és a Xiaomi M365 között vacilálva felmerülhet a kérdés, hogy ha egyszer végre lesz szabályozás, vajon melyik felel majd meg az előírásoknak. A KUGOO ugyanis 350 wattos teljesítményű motorral van szerelve, a Xiaomiban pedig 250 watt a motor névleges teljesítménye, bár elvileg maximum 500 wattot is tudna. A KRESZ ugyanakkor jelenleg még nem ír az elektromos rollerekről, amelyek így valószínűleg kerékpárnak minősíthetők, hiszen a szabályozás szerint a kerékpár egy olyan, legalább kétkerekű jármű, amelyet emberi erő hajt, és ezt legfeljebb 300 W teljesítményű motor segíti. Pedálokról tehát nincs szó, emberi erővel a roller is hajtható, kerékből is kettő van, ugyanakkor teljesen nyilvánvaló, hogy a roller az nem kerékpár, és valahogy ki kéne majd találni, hogy hol is szabad ezekkel a kütyükkel közlekedni. De ami a tesztünk szempontjából még nagyobb kérdés: vajon a Xiaomi M365 kerékpárnak számít, míg a KUGOO S1 Pro a teljesítménye miatt már nem? Egyelőre erre a szabályozás hiánya miatt még nem lehet válaszolni.

Németországban amúgy már szabályozva vannak a rollerek, ami közel sem jelenti azt, hogy nálunk is hasonló keretek közé szorítják majd be őket, de érdekesség gyanánt nem árt tudni: tőlünk nyugatra az e-rollerek maximum 70 centi széles, 1,4 méter magas és 2 méter hosszú eszközök lehetnek legfeljebb 55 kilogrammos tömeggel, ez utóbbi nyilván vezető nélkül értendő. A motor maximális teljesítménye 500 watt lehet, az eszköznek pedig képesnek kell lennie a 6 kilométer/órás sebességre, míg a maximum 20 kilométer/óra. A németeknél elektromos rollereket csak 14 éves kor fölött lehet használni, kötelező a biztosítás rájuk, valamint sok apró szabály van, amelyekért ha alacsonyabb összegekkel is, de büntetnek.

Külső, tulajdonságok

Mindenekelőtt nem árt tisztázni, hogy a KUGOO S1-ből kétféle verzió van, a sima és a Pro, mi ez utóbbit teszteltük. A legfontosabb paraméterek tekintetében a két eszköz között nincs lényegi különbség, a maximális terhelhetőségük 120 kilogramm, az elméleti maximális hatótávolságuk 30 kilométer, amit az elméleti maximális végsebességükkel pont egy óra alatt lehet megtenni, ugyanis papíron 30 kilométer/órával tudnak haladni. Az akkumulátor kapacitásában elvileg van különbség, papíron 6 Ah áll a 7,5 Ah-val szemben, de ez valószínűleg nem igaz, hiszen ha más lenne az akkumulátor kapacitása, akkor nem egyezne meg a terhelhetőség, a végsebesség és a hatótávolság. A különbségek apróságok, de fontosak: bár mindkét eszköz tömör gumiabronccsal van felszerelve, a Pro változat méhsejtrácsos kialakítású megoldása elvileg komfortosabb utazást tesz lehetővé, illetve a drágább változaton vannak indexlámpák is, amelyek amúgy nagyjából használhatatlanok: két darab utólag betekert, vacak műanyagból készített fényforrásról van szó, amelyek végén van egy-egy műanyag gomb, ezt megnyomva a három halovány led először villogni, második nyomásra meg világítani kezd. A mi tesztpéldányunkon amúgy már csak jobbra tudunk indexelni, egyszer eldőlt oldalra, a lámpácska meg nyilván ripityára tört, de a rázósabb utakon valószínűleg amúgy is elhagytuk volna, pár kilométer után ugyanis mindig vissza kellett tekerni őket a helyükre. A két változat között különbség még a testre ragasztott fényvisszaverő csíkokban található, ezek ugyanis csak a Pro változatra kerültek fel és talán önmagukban is megérik a viszonylag elhanyagolható felárat.

A képek alapján a Pro változat anyaghasználata és kialakítása nem igazán különbözik a simáétól, szóval az itt leírtak jó eséllyel az olcsóbb változatra is igazak. A külsővel alapvetően nincs gond, kecses jószágról van szó, amely első ránézésre inkább tűnik egy sima, lábbal hajtós rollernek, mint egy hi-tech eszköznek. A Xiaomi M365 mellett egy kicsit egyszerűnek is néz ki, az sokkal futurisztikusabb, de ez nem biztos, hogy hátrány. A termék tömege 11 kilogramm, összecsukva mindössze 96 x 21 x 33 (hossz/szélesség/magasság) centiméteres méretről beszélünk, szóval könnyű hurcibálni. Ezzel kapcsolatban pozitívum, hogy a kapaszkodókat be lehet hajtani, illetve hogy gyárilag adnak hozzá egy jó minőségű hordtáskát is. Kinyitva a hossz kicsivel egy méter fölé nő a visszahajló első kerék miatt, a szélesség pedig körülbelül 45 centiméter lesz a kapaszkodóknál, de ha az indexeket kiszedjük/eltörjük/elhagyjuk, ez csökkenthető.

A kialakítással kapcsolatban vegyesek az érzéseink. Az összecsukás sokkal nehezebb feladat, mint az M365-nél, komoly gyakorlást igénylő mozdulatsorról van szó, de ha belejövünk, akkor menni fog, a konkurens Xiaomi modellnél jóval időtállóbbnak tűnik ez a mechanika, szóval ez a nap végén inkább pozitívum. A töltőcsatlakozó a lehető legjobb helyen, középen van, a kormányrúd magassága három fokozatban állítható, a roller magassága 93, 107 és 116 centiméter lehet, szóval kisebb és nagyobb sofőrök is kényelmesen tudják használni. A csúszásgátló kimondottan jó minőségű, az elöl található ledes lámpa egy kiváló fényforrás, a hátsó féklámpa is kellően erős, van egy dudának hívott gomb, ami amolyan elektromos sípoló hangot ad ki, plusz van egy tényleg jó, elektromos biciklikről átemelt kijelző, amely bár napfényben nehezen olvasható, de kiírja a megtett távolságot, a pillanatnyi sebességet és sebességfokozatot, illetve az akkumulátor töltöttségét is. Szóval a rolleren vannak nagyon okos megoldások.

De sajnos az összkép ennél árnyaltabb. IP54-es védettség ide vagy oda, hallottunk már beázott kijelzőkről (az 54 elvileg azt jelenti, hogy a por ellen nem teljes mértékben, de védett az eszköz, és bírja a fröccsenő vizet is), illetve az összeszerelés minősége és az anyaghasználat eleve legfeljebb közepesnek mondható, nem veszélyesen, de azért kicsit gagyi hatást kelt a roller. A 8 hüvelykes, tömör kerekeken sokkal kényelmetlenebb utazni, mint a Xiaomi felfújható gumis gördülőin, ugyanakkor nem kell állandóan a benzinkútra járnunk pumpálni, plusz biztos, hogy nem kapunk majd defektet sem: ettől függetlenül a nagyon rossz utakon sokkal jobb utazási komfortot nyújtanak a felfújható kerekek. Ezeket persze az árat megnézve az ember még le tudná nyelni, de a fékrendszernél azért tényleg meg lehet akadni: az ugyanis nincs. A kijelző mellett két hüvelykujjal mozgatható kar van, ezek közül a baloldali hozza működésbe az elektromos motorféket, amely kellően előrelátó vezetés esetén, sík talajon jól teszi a dolgát, nagyobb sebességről meglepően gyorsan tudja sétatempóra lassítani a rollert, onnan viszont nem nagyon fékez tovább. 100 kiló fölött, lejtőn lehetetlen megállni vele, ilyenkor jön képbe a hátsó fék, amely mechanikus: a sofőrnek rá kell lépnie a hátsó sárvédőre. A két megoldást kombinálva csak kicsit kaptunk nagyobb féktávot, mint a Xiaomi M365 tárcsafékes megoldása, de úgy gondoljuk, hogy ez egy nehezebben használható, rosszabb megoldás, amely nem is biztos, hogy megfelel majd egy esetleges jövőbeli szabályozásnak. Hogy konkrétak legyünk: nagyobb sebességről érzésünk szerint 4-5 méteren lehet megállni a KUGOO S1 Próval, de erre csak akkor vagyunk képesek, ha mindent jól csináltunk, ami nem mindig egy egyértelmű feladat.

Menetpróba

Az S1 Prót nyilván az M365 mellett próbáltuk ki. Bár tesztünk tárgyának névleges teljesítménye nagyobb, gyorsulásban érezhetően gyengébb a Xiaomi megoldásnál, de bőven elég erős ahhoz, hogy 100 kilogramm fölötti sofőröket is kényelmes tempóban szállítson. A nagy konkurenshez képest eltérés, hogy ezzel a rollerrel nem kell ellöknünk magunkat a gázadás előtt, a jobboldali kart meghúzva egyből elkezd pörögni az első kerék, ezt összességében egy kevésbé biztonságos megoldásnak gondoljuk. Szenzorból is elfért volna még pár darab, mert a roller nem veszi észre, ha tapadást vesztett (tehát amikor mondjuk elemelkedik a hátsó kerék), ha pedig ezt kombináljuk a pár másodperc után automatikusan feléledő, kikapcsolhatatlan tempomattal, akkor elég kellemetlen helyzetekbe keveredhetünk. A tempomatot amúgy a fékkar meghúzásával lehet csak lekapcsolni.

Sebességfokozatokból három darab van, köztük az egyik műszarfalon lévő gombbal tudunk váltani. A maximális sebesség egyesben elvileg 15, kettesben 25, hármasban pedig 30 kilométer/óra, de hogy ezt milyen tömegű utassal mérte ki a gyártó, azt nem tudni: amikor mi üresen, felemelt első kerékkel mértük, 20, 26 és 34 kilométer/órás értékeket kaptunk, nehezebb vezetővel pedig soha nem értük el a 30 kilométer/órás sebességet, ami mondjuk nem is feltétlenül baj. 25-30 kilométer/óra között egy 60-70 kilogrammos embert el tud vinni a KUGOO terméke, de a tömör kerekek miatt ez nem egy kényelmes sebesség, 20 kilométer/óra körül van az az tempó, ahol még jó érzés vele rollerezni, ezt pedig egy 120 kilogrammos utassal is tudja a gép. A menetkomforton amúgy sokat ront, hogy a gázkar nem egy finom szerkezet, a teljes útjának utolsó harmadában már leadja a maximális teljesítményt, szóval a nap végén vagy az adott fokozat végsebességével közlekedünk, vagy folyamatosan fékezgetve próbálunk lassabb tempót elérni. A Xiaomi gázkara egy sokkal finomabb, jobban adagolható megoldás.

Mindez egy elenyésző problémának tűnik a rugózás mellett: az ugyanis gyakorlatilag nincs, pedig a gyártó külön hangsúlyozza, hogy az első és a hátsó kerék is csillapított. Ez azonban egészen egyszerűen nem igaz: elöl tényleg van egy gumiharang, de mögötte tömör fém található, a hátsó csillapítás pedig túl puha ahhoz, hogy tényleg működjön, a gyakorlatban annyi történik, hogy amikor ráállunk, akkor kicsit összecsuklik a hátsó kerék, aminek következtében csökken a roller hasmagassága. Az amúgy kellemes minőségű kitámasztónál a hasmagasság üresen 6,5 centiméter körül van, egy 50-60 kilogrammos vezetőnél ez fél centivel, egy 100-110 kilogrammosnál pedig másfél centivel csökken, az 5 centiméteres hasmagasságnál pedig már észnél kell lenni, az ugyanis nem sok, simán fent lehet vele akadni.

A hatótávolsággal kapcsolatban viszont szerencsére nem beszél mellé a gyártó: 25-30 kilométert tényleg el lehet utazni az S1 Próval, visszafogott használat mellett talán még ennél több is kihozható belőle, a Xiaomi M365 alattunk közel sem tudott ennyit, sanszosan azért, mert jobban gyorsul és a végsebessége is magasabb. A töltési idő a mellékelt fali töltővel körülbelül 4 óra, a nap végén pedig azt mondhatjuk, hogy a KUGOO S1 Pro egy nem kiemelkedő minőségű, de használható elektromos roller. A nagy kérdés persze az, hogy mi ezt választanánk-e a Xiaomi M365 ellenében: tesztünk tárgya a cikk írásánál pillanatában körülbelül 106 000 forintért rendelhető meg a Geekbuyingtól, míg a sima M365-ös Xiaomi kb. 130 000-ért rendelhető meg tőlük. Ha nagyon őszinték akarunk lenni, akkor mindkettő éppen csak megugorja azt a minőségbeli elvárást, amit mi egy valós, közlekedésben résztvevő eszköztől várunk. Mindkét terméknek vannak erősségei és gyengeségei, a KUGOO jobban szállítható, stabilabb az összecsukó szerkezete, használható a fényszórója és nagyobb a hatótávolsága, a Xiaomi viszont jobban néz ki, sokkal biztonságosabb a fékrendszere és erősebb. Ha választanunk kellene, akkor kizárólag a fékrendszer miatt tennénk le a voksunkat az M365 mellett, de a nálunk filigránabb olvasóink kellő odafigyelés mellett remélhetőleg biztonságosan fognak tudni közlekedni akár a KUGOO S1 Próval is.

Bocha

A terméket a Geekbuying küldte a számunkra, köszönjük! A KUGOO S1 Pro európai raktárból a cikk megírásának pillanatában akciósan, 349,99 USD-ért vásárolható meg a KGS1PRO kuponkód használatával, míg a KUGOO S1 ára az S1KUGOO kuponkóddal 309,99 USD. Az általunk még nem tesztelt KUGOO G-BOOSTER a KGBOOSTER kuponkód használatával 1159,99 USD-ért rendelhető meg.

Forrás: mobilarena.hu